Opinia Stowarzyszenia do projektu uchwały Rady Miasta

Opinia Stowarzyszenia Zdrowe Rydułtowy w sprawie projektu zmiany Uchwały nr 5.51.2019 Rady Miasta Rydułtowy z dnia 28 lutego 2019 roku w sprawie regulacji wysokości diet oraz zwrotu poniesionych kosztów podróży służbowych przysługujących radnym Rady Miasta Rydułtowy 

I. Wprowadzenie

Stowarzyszenie Zdrowe Rydułtowy, działając jako podmiot uprawniony do uczestnictwa w konsultacjach publicznych zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przedstawia swoją opinię na temat projektu uchwały dotyczącej regulacji wysokości diet oraz zwrotu poniesionych kosztów podróży służbowych przysługujących radnym Rady Miasta Rydułtowy.

II. Analiza proponowanych zmian

Projekt uchwały zakłada:

  1. Obniżenie wysokości diet radnych – zmniejszenie wskaźnika procentowego, na podstawie którego obliczana jest dieta radnego, co w praktyce utrzymuje dotychczasową kwotę diet pomimo podwyższenia ustawowego limitu maksymalnej diety dla gmin od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców do 3 382,01 zł. Zmiana ta pozwoli zaoszczędzić w budżecie miasta ponad 20 tys. zł rocznie i przyczyni się do redukcji wydatków bieżących.
  2. Zwiększenie potrąceń za nieobecność radnego na sesjach Rady Miasta oraz komisjach, co ma na celu urealnienie kwot potrąceń i zwiększenie dyscypliny uczestnictwa w obradach.
  3. Dostosowanie wysokości diet do nowych regulacji ustawowych – zapobiegnięcie automatycznemu wzrostowi diet radnych wynikającemu z ustawy budżetowej na 2025 rok.

III. Ocena zasadności zmian

  1. Utrzymanie dotychczasowego poziomu diet jako element odpowiedzialnej polityki finansowej
    • Istotnym aspektem jest fakt, że obniżenie wskaźnika procentowego, na podstawie którego obliczana jest dieta, nie oznacza realnego zmniejszenia wynagrodzenia radnych, a jedynie jego dostosowanie do poziomu sprzed wejścia w życie nowych przepisów budżetowych.
    • Takie działanie zapobiega niekontrolowanemu wzrostowi wydatków publicznych i stanowi racjonalną decyzję w kontekście stabilności finansowej miasta.
  2. Podniesienie wskaźnika potrąceń za nieobecności
    • Zwiększenie potrąceń za absencję na sesjach Rady i komisjach jest rozwiązaniem służącym wzmocnieniu odpowiedzialności radnych za uczestnictwo w obradach.
    • Konieczne jest jednak zapewnienie, że system ten będzie stosowany sprawiedliwie, a radni będą mieli możliwość usprawiedliwienia swojej nieobecności w uzasadnionych przypadkach (np. choroba, obowiązki zawodowe, nieprzewidziane sytuacje losowe).

    IV. Wnioski i rekomendacje

    1. Popieramy działania zmierzające do utrzymania racjonalnej polityki finansowej miasta – zachowanie dotychczasowego poziomu diet pomimo wzrostu ustawowego limitu pozwala uniknąć nieuzasadnionego zwiększenia wydatków budżetowych.
    2. Rekomendujemy monitorowanie wpływu zmian na aktywność radnych – czy zwiększenie potrąceń faktycznie wpływa na ich obecność i aktywność podczas sesji oraz komisji.
    3. Zalecamy transparentność w stosowaniu nowych zasad – szczególnie w zakresie mechanizmu usprawiedliwiania nieobecności, aby nie prowadziło to do nieuzasadnionych potrąceń.

    V. Podsumowanie

    Stowarzyszenie Zdrowe Rydułtowy ocenia pozytywnie wprowadzenie zmian, które zapobiegają automatycznemu wzrostowi diet radnych wynikającemu z ustawy budżetowej na 2025 rok i praktycznie utrzymują je na tym samym poziomie. Proponowane rozwiązania pozwalają na oszczędności w budżecie miasta, jednocześnie zachowując funkcję rekompensacyjną diet. Wprowadzony system zwiększonych potrąceń za absencję może wpłynąć na poprawę frekwencji na sesjach, pod warunkiem jego sprawiedliwego stosowania.

    Stowarzyszenie Zdrowe Rydułtowy

    17.03.2025r.