Opinia Stowarzyszenia Zdrowe Rydułtowy w sprawie projektu zmiany Uchwały nr 5.51.2019 Rady Miasta Rydułtowy z dnia 28 lutego 2019 roku w sprawie regulacji wysokości diet oraz zwrotu poniesionych kosztów podróży służbowych przysługujących radnym Rady Miasta Rydułtowy
I. Wprowadzenie
Stowarzyszenie Zdrowe Rydułtowy, działając jako podmiot uprawniony do uczestnictwa w konsultacjach publicznych zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przedstawia swoją opinię na temat projektu uchwały dotyczącej regulacji wysokości diet oraz zwrotu poniesionych kosztów podróży służbowych przysługujących radnym Rady Miasta Rydułtowy.
II. Analiza proponowanych zmian
Projekt uchwały zakłada:
- Obniżenie wysokości diet radnych – zmniejszenie wskaźnika procentowego, na podstawie którego obliczana jest dieta radnego, co w praktyce utrzymuje dotychczasową kwotę diet pomimo podwyższenia ustawowego limitu maksymalnej diety dla gmin od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców do 3 382,01 zł. Zmiana ta pozwoli zaoszczędzić w budżecie miasta ponad 20 tys. zł rocznie i przyczyni się do redukcji wydatków bieżących.
- Zwiększenie potrąceń za nieobecność radnego na sesjach Rady Miasta oraz komisjach, co ma na celu urealnienie kwot potrąceń i zwiększenie dyscypliny uczestnictwa w obradach.
- Dostosowanie wysokości diet do nowych regulacji ustawowych – zapobiegnięcie automatycznemu wzrostowi diet radnych wynikającemu z ustawy budżetowej na 2025 rok.
III. Ocena zasadności zmian
- Utrzymanie dotychczasowego poziomu diet jako element odpowiedzialnej polityki finansowej
- Istotnym aspektem jest fakt, że obniżenie wskaźnika procentowego, na podstawie którego obliczana jest dieta, nie oznacza realnego zmniejszenia wynagrodzenia radnych, a jedynie jego dostosowanie do poziomu sprzed wejścia w życie nowych przepisów budżetowych.
- Takie działanie zapobiega niekontrolowanemu wzrostowi wydatków publicznych i stanowi racjonalną decyzję w kontekście stabilności finansowej miasta.
- Podniesienie wskaźnika potrąceń za nieobecności
- Zwiększenie potrąceń za absencję na sesjach Rady i komisjach jest rozwiązaniem służącym wzmocnieniu odpowiedzialności radnych za uczestnictwo w obradach.
- Konieczne jest jednak zapewnienie, że system ten będzie stosowany sprawiedliwie, a radni będą mieli możliwość usprawiedliwienia swojej nieobecności w uzasadnionych przypadkach (np. choroba, obowiązki zawodowe, nieprzewidziane sytuacje losowe).
IV. Wnioski i rekomendacje
- Popieramy działania zmierzające do utrzymania racjonalnej polityki finansowej miasta – zachowanie dotychczasowego poziomu diet pomimo wzrostu ustawowego limitu pozwala uniknąć nieuzasadnionego zwiększenia wydatków budżetowych.
- Rekomendujemy monitorowanie wpływu zmian na aktywność radnych – czy zwiększenie potrąceń faktycznie wpływa na ich obecność i aktywność podczas sesji oraz komisji.
- Zalecamy transparentność w stosowaniu nowych zasad – szczególnie w zakresie mechanizmu usprawiedliwiania nieobecności, aby nie prowadziło to do nieuzasadnionych potrąceń.
V. Podsumowanie
Stowarzyszenie Zdrowe Rydułtowy ocenia pozytywnie wprowadzenie zmian, które zapobiegają automatycznemu wzrostowi diet radnych wynikającemu z ustawy budżetowej na 2025 rok i praktycznie utrzymują je na tym samym poziomie. Proponowane rozwiązania pozwalają na oszczędności w budżecie miasta, jednocześnie zachowując funkcję rekompensacyjną diet. Wprowadzony system zwiększonych potrąceń za absencję może wpłynąć na poprawę frekwencji na sesjach, pod warunkiem jego sprawiedliwego stosowania.
Stowarzyszenie Zdrowe Rydułtowy
17.03.2025r.